The problems hidden from senior management

9 augustus 2021

Blog the problems hidden from senior management - www.lagace.nl

The problems hidden from senior management. Ik kwam een mooie afbeelding tegen van The Iceberg of Ignorance van Andy De Vale (WorkVisible). Senior management is voor slechts 4% op de hoogte van de problemen die spelen in een organisatie. Mooie afbeelding, of schrikwekkend? Het is maar hoe je de ijsberg bekijkt. Eigenlijk zou ik met deze afbeelding onder mijn arm naar al mijn klantafspraken moeten gaan. Andy De Vale is letterlijk een kunstenaar in het simpel uitbeelden van waar het in organisaties om draait, of kan ik beter zeggen, waar het niet goed loopt?

Wil je weten wat er beter kan in een organisatie? Ga dan niet (alleen) met je MT rond de tafel en vraag het, vooral, de mensen op de `werkvloer’. Zij weten precies waar ze tegen aanlopen en waarom. In de verschillende projecten die ik gedaan heb, zie ik het elke keer weer. Medewerkers die achter hun bureau of bij het koffieapparaat of tijdens de lunchwandeling buiten hun hart luchten. Soms hoor ik verhalen `van een afstandje’. Als er persoonlijk tegen mij zaken worden verteld, vraag ik standaard of ze dit ook bij hun leidinggevende aanhangig hebben gemaakt. Meestal is dit zo, zonder resultaat. Of het is verschillende keren gedaan, zonder ogenschijnlijke verbetering. Dus, men laat het maar voor wat het is.

 

Wanneer heb jij voor het laatst met jouw mensen gesproken?

 

Een van mijn stokpaardjes is dat managers verantwoordelijk zijn voor de cultuur en dus het resultaat. In de `resultaten pyramide’ wordt dat mooi verbeeld. Het begint met ERVARINGEN. In een sterk team is de basis een hoge mate van onderling vertrouwen en er bestaat een hoge betrokkenheid. Het goede gedrag van de managers wordt gestimuleerd en letterlijk gekopieerd (`hier doe je de dingen zo’). Dit zijn de OVERTUIGINGEN. Mensen observeren, voelen, horen en `ruiken’ als er iets niet pluis is, ook al kunnen ze er niet de vinger op leggen. Dit leidt tot gedrag, dus ACTIES en deze leiden uiteindelijk tot de (bedrijfs)RESULTATEN. Wanneer men elkaar vertrouwt en wordt aangemoedigd acties te ondernemen doordat men verantwoordelijkheden krijgt, dan is het gezamenlijke doel het bedrijfsresultaat.

Omgekeerd werkt het ook zo. Wanneer in een organisatie geen contact is met de werkvloer, zullen de medewerkers zich niet betrokken voelen en niet het goede voorbeeld krijgen. Verantwoordelijkheden worden gemeden. Er zal geen of minder informatie terug gespeeld worden naar de managers. Er is meer aandacht voor (het mijden van) conflicten dan voor de bedrijfsresultaten, met alle gevolgen van dien.

Hoe simpel kan het leven zijn! En hoe moeilijk kunnen we het ons zelf maken! Confucius zei het al; `Life is really simple, but we insist on making it complicated’. Trouwens, wanneer heb jij voor het laatst met jouw mensen gesproken?

Deel dit artikel

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *